Black Friday Secpral continua pana in 22 noi. /// Noutati si promotii curente /// Transport gratuit la comenzile plasate pe secpral.ro /// Fa-ti cont pe secpral.ro. Conturile se activeaza in 1-2 zile lucratoare de la trimiterea solicitarii.
Parte integrata a unui sistem de securitate, sistemele de admitere si control al accesului urmaresc descurajarea, documentarea, impiedicarea sau intarzierea oricarei incercari de patrundere neautorizata intr-o zona protejata, locuinta, sediu de birouri etc., la care se mai poate adauga identificarea personala, culegerea datelor despre persoane, detectarea sau limitarea actiunilor si comportamentului persoanelor, identificarea vehiculelor, produselor si lista poate continua. Un sistem de control acces contorizeaza persoanele care patrund in zonele segregate cu etichete temporale (data, ora), caile de acces etc.
Pe langa functiile enumerate mai sus, sistemele de control acces ofera multe alte functii care pot usura activitatea zilnica. Unele instalatii de control acces nu sunt utilizate la capacitatea lor maxima din doua motive: fie responsabilul de securitate nu este familiarizat cu functiile sistemului prezent in locatie, fie anumite functii nu se preteaza la nevoile acestuia. Iata o lista cu functii neexplorate sau mai putin utilizate existente in sistemele de control acces. Bineinteles, sunt sanse destul de mari ca aceste functii sa nu se regaseasca la toti producatorii de sisteme de control acces, insa e bine sa se stie de existenta acestora si de beneficiile pe care pot sa le ofere daca sunt utilizate.
Sistemele de control acces permit controllerelor de usi, la care sunt conectate in mod normal cititoarele de carduri, deschiderea temporara a usii subordonate pentru o perioada predefinita de timp. Aceasta operatie permite accesul in zona respectiva fara a mai prezenta un card cititorului. Deschiderea temporara a usii permite accesul unor persoane, contractori, furnizori de servicii etc. care necesita acces regulat. Accesul se poate implementa conform unui orar de deschidere, pentru o anumita zi si/sau perioada.
Responsabilul de securitate poate defini niveluri de acces personalizate in functie de categoria de persoane care au acces - angajati sau vizitatori. Un nivel de acces permite angajatilor accesul in zone segregate, iar cel pentru vizitatori in zone precum holuri, toalete, zone oarecum publice din cadrul cladirii. Un nivel mai profund de acces ii poate fi asociat personalului IT care va avea acces in server room si alte zone mai sensibile. Un nivel de acces este compus din usi, utilizatori si intervalul orar de aplicare.
Pentru fiecare card in parte se pot defini date de activare dar si de expirare ale acestuia. Unele persoane pot avea nevoie de acces pentru o luna de exemplu, iar aceste informatii pot fi stabilite la definirea cardului. Pentru un angajat care se afla in preaviz, responsabilul de securitate poate configura din software-ul de management al sistemului de control acces data expirarii cardului care poate sa coincida cu ultima zi de munca a angajatului respectiv.
Adminsitratorii sau operatorii de securitate (in functie de drepturi) pot defini programe de deschidere sau blocare a anumitor usi in mod automat. Aceasta practica este des intalnita in cladiri deschise publicului larg si inchise pe timp de noapte, cum ar fi primariile, cladirile de birouri, clinicile etc. Deschiderea sau blocarea automata a usilor elimina nevoia de executie a acestei operatii de catre o persoana / un angajat in mod manual. Cu aceasta functie merge mana in mana functia de tipul “first person in” si “last person out”. In momentul prezentarii primului card, sistemul poate fi setat sa deschida anumite usi pe o perioada de X ore. La finalizarea programului, functia “last person out” va aduce sistemul la starea de blocare a usilor pana la urmatoarea prezentare a cardului intr-un program definit, de exemplu la revenirea la birou a doua zi.
Daca sistemul de control acces este intregrat intr-o platforma unificata cu alte sisteme de securitate, functiile “first person in”, respectiv “last person out” permit crearea scenariilor conform carora prima persoana care prezinta cardul poate dezarma una sau mai multe partitii. La finalul programului, cand pleaca ultima persoana care prezinta cardul si, bineinteles, are drepturi, sistemul va arma partitiile asociate.
Un sistem de control acces complet si complex din toate punctele de vedere permite interogarea bazei de date in vederea generarii unor rapoarte. Aceste rapoarte pot contine multiple informatii, pot fi generate in mod automat conform unui program si expediate la o anumita adresa sau la anumite adrese de email. Rapoartele pot contine informatii relevante cu privire la:
a. Istoricul deschiderii unei anumite usi pe o anumita perioada.
b. Istoricul unui anumit card, ce usi si la ce ore au fost declansate de un anumit card.
c. Rapoarte de tipul time & attendance pentru unul sau mai multi posesori de carduri.
d. Rapoarte referitoare la “sanatatea” intregului sistem, de la cititoare, controllere, HDD-uri atasate la serverul care ruleaza software-ul de control acces s.a.
e. Cine, cand si ce actiuni a intreprins la nivelul software-ului de control acces.
…etc.
Sistemele de control acces permit definirea unor actiuni care vor fi executate in momentul satisfacerii unei conditii sau a unui eveniment. Pomeneam despre functiile first/last person in/out - acestea sunt evenimente, iar actiunile associate cu acestea pot fi armarea/dezarmarea sistemului de control acces, salvarea unui screenshot al unei camere CCTV cu care cititiroul de proximitate este asociat la prezentarea unui card (pentru confirmarea vizuala de catre responsabilul de securitate a posesorului cardului), activarea automatizarilor specifice locatiei (control LED-uri, sirene, lifturi etc.), generarea unui email care va fi transmis administratorilor sau persoanelor responsabile. Aceste sisteme de control acces ofera o gama larga de asocieri care imbunatatesc experienta in utilizare, depanare si control.
Aceste functii sunt de regula folosite in situatii extreme, cand apar evenimente care atenteaza la integritatea celor prezenti in perimetru / cladire. Este crucial ca aceste situatii sa fie gestionate conform unui scenariu de securitate concis si implementat cu multa responsabilitate de catre integratori. Modul carantina sau lockdown presupune declansarea unor actiuni imediate in vederea securizarii persoanelor si bunurilor din cladire in cazul unei amenintari. De exemplu, strategia de carantina sau lockdown pentru o cladire de birouri in cazul unui incendiu poate stipula masuri precum deschiderea automata a usilor de control acces pentru evacuarea in siguranta a angajatilor. Sistemul video poate fi setat sa inregistreze continuu pentru o perioada definita de timp. Se pot aplica protectii asupra integritatii inregistrarilor, acestea neputant fi sterse ulterior pentru investigatii suplimentare. Modul carantina face parte din randul evenimentelor de tipul event-to-action dar la un alt nivel de exploatare a sistemului.
Unele solutii de control acces centralizate pun la dispozitia operatorilor si administratorilor aplicatii mobile compatibile Android / iOS in vederea accesului facil la informatii specifice, controlului usilor, adaugarii utilizatorilor noi, crearii rapoartelor s.a.
Disponibilitatea si accesibilitatea sistemului este un aspect care trebuie luat in considerare in epatele de design si ulterior implementare. Acestea se pot realiza atat prin componente hardware, surse cu backup/UPS-uri, PC-uri redundante, dar si software prin efectuarea de backup-uri automate si temporizate ale bazelor de date care gestioneaza sistemul de control acces, de la utilizatori pana la setarile efective ale software-ului de control acces. Aceasta abordare reduce semnificativ timpul de inactivitate a intregului sistem in cazul unei defectiuni majore hardware care necesita transferul de date pe o alta masina. Adesea backup-ul automat este omis iar responsabilii de securitate, in cazul unei defectiuni, depun un efort considerabil in redresarea situatiei.
Contorizarea persoanelor aflate intr-o cladire reprezinta o sarcina importanta in contextul unei urgente. Unele solutii de control acces pastreaza un istoric cu posesorii de carduri prezenti in acel moment in locatie dar si cititoarele utilizate de acestia. In eventualitatea unui eveniment care necesita evacuarea cladirii, responsabilii de securitate vor avea informatia exacta referitor la cine si unde se afla in cladire.
Sistemele de control si admitere a accesului configurate si exploatate la capacitatea maxima contribuie la buna desfasurare a activitatilor in locatia respectiva. Actiuni automatizate ca event-to-action, rapoarte automatizate, confirmari vizuale ale evenimetelor de control acces sunt cateva dintre facilitatile oferite de un sistem de control acces complet si complex. Acest top contine o parte dintre functiile neexploatate oferite de sistemele de control acces. Cu siguranta exista functii specifice pe producator care pot extinde cu usurinta lista de mai sus.
Spor la proiecte,
Cristian